zondag 19 februari 2017

overal tandjes

Zondag, 19 februari 2017

Fientje is nu volop aan het wisselen. Soms heeft ze een dag dat ze niet zo actief is (lekker rustig) en ze wrijft vaak met haar voorpootjes langs haar bek. Of ze schuift met haar snoetje over de grond. Als ik zachtjes langs haar kaken wrijf vindt ze dat prettig. Ook heeft ze afwisselend heel dunne of juist heel dikke ontlasting. In beide gevallen is het kontje wassen! Ik vind ook overal tandjes. In de badkamer stapte ik met blote voeten op iets hards, dat was dus een kiesje. En na een trekspelletje ligt er ook vaak een tandje op de grond. Dat ze uit haar bek stinkt kon ik niet plaatsen, maar zoekend op internet  vond ik het antwoord.

Slechte adem bij pupsHoewel slechte adem bij alle honden voor kan komen, zijn vooral puppies hier het slachtoffer van. Dit komt met name doordat het gebit van jonge honden volop in ontwikkeling is. De stank die hiermee gepaard gaat wordt wel beschreven als ‘rottend’ of ‘visachtig’ en houdt gemiddeld zo’n vier weken aan. Tijdens het wisselen komt bloed vrij. Bloed wordt afgebroken door bacteriĆ«n in de mond die zwavelgassen produceren. Zwavelgeur kan erg heftig stinken.

Verder gaat het heel goed met Fien. Ze kent onderhand alle honden uit de buurt en ze vindt ze allemaal leuk, de grote en de kleintjes. Gelukkig is de sympathie wederkerig, tot nu toe. Dat was met Lonne wel anders, zij had, om voor mij onverklaarbare redenen, een enorme hekel aan een paar honden. Dat was altijd oppassen, zeker omdat ze nooit aangelijnd was. Fien durf ik nog niet los te laten. Ze is nog zo impulsief. Als ze op het grasveld vogels ziet, stuift ze erop af. Dan staat de lijn snaarstrak.  De vogels vliegen weg, en ik weet zeker dat Fien ze zal volgen en mij volledig vergeten.
Wat ze wel een beetje eng vindt zijn de honden die 's avonds worden uitgelaten en een lichte aan hun halsband hebben. Ik vind het ook een vreemd gezicht, door het duister zie je geen hond, alleen een 'lopend' lampje. Als het 'lichtje' langs ons komt wil Fien vluchten, maar als de hond en baas dichterbij zijn, ziet ze dat het niets engs is.

veilig thuis in je mandje
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten